Siirry suoraan sisältöön

Honda kehittää uutta V6-moottoria – hybridien aikakausi saa lisää tehoa

Honda kehittää uutta V6-moottoria – hybridien aikakausi saa lisää tehoa

Honda on virallisesti ilmoittanut kehittävänsä uutta V6-moottoria, joka muodostaa ytimen seuraavan sukupolven hybridijärjestelmälle. Tämä on merkki siitä, että moottorien pienentämisen aika saattaa olla ohi – yhtiö panostaa suurempiin sylintereihin tehokkuuden ja suorituskyvyn yhdistämiseksi. Uusi voimalinja on tarkoitettu suurille hybridimalleille (HEV) Pohjois-Amerikan markkinoille, ja sen lanseeraus on suunniteltu vuodelle 2027. Samalla Honda työstää uusia nelisylinterisiä moottoreita 1,5- ja 2,0-litraisina versioina tuleville hybrideille.

Honda kehittää uutta V6-moottoria – hybridien aikakausi saa lisää tehoaUusi V6: Tehokkaampi ja taloudellisempi kuin ennen

Nykyinen Hondan 3,5-litraiseen V6-moottoriin perustuvat mallit, kuten Odyssey, Pilot ja Ridgeline, tuottavat 285 hevosvoimaa ja vetävät jopa 2,3 tonnin perävaunua. Uusi V6 säilyttää samanlaisen koon mutta on suunniteltu hybridijärjestelmään, jossa moottori yhdistyy kahteen sähkömoottoriin – yksi etuakselilla ja toinen taka-akselilla. Tämä e-4WD-järjestelmä parantaa pitoa ja tehokkuutta maantiellä sekä maastossa.

Honda lupaa 30 prosentin parannusta polttoainetaloudellisuudessa verrattuna nykyisiin polttomoottorimalleihin, samalla kun kiihtyvyys paranee 10 prosenttia. Vaikka tarkkoja teholukuja ei ole paljastettu, hybridin kokonaisteho voi nousta yli 300 hevosvoimaan akkuyksikön avulla. Moottori täyttää tiukat ympäristövaatimukset, ja se voi toimia myös pelkkänä polttomoottorina ilman sähköä. Prototyyppi muistuttaa nykyistä J35-sarjaa, mutta se on suunniteltu nollasta lähtien parempaan tehokkuuteen ja vetokykyyn.

Honda kehittää uutta V6-moottoria – hybridien aikakausi saa lisää tehoaMissä uusi hybridin nähdään – ja miksi se on iso askel

Uusi voimalinja debytoi todennäköisesti Odyssey- tai Ridgeline-mallien seuraavassa sukupolvessa, sillä Pilot ja Passport ovat juuri päivittyneet. Acura MDX saattaa saada samanlaisen version myöhemmin. Honda tavoittelee 13 uutta hybridimallia maailmanlaajuisesti vuosina 2027–2030, ja tämä V6-hybrid on niiden kulmakivi Pohjois-Amerikassa.

Pienemmät nelisylinteriset moottorit (1,5 ja 2,0 litraa) täydentävät linjaa: ne sopivat kompakteihin hybrideihin, kuten Accordiin tai CR-V:hen, ja parantavat tehokkuutta turboahtamatta. Hondan strategia on selvä: hybridi on tie sähköiseen tulevaisuuteen, mutta V6 pitää brändin perinteet yllä – tehokasta voimaa ilman kompromisseja.

Minä näen tässä viisauden: sähköautot ovat nousussa, mutta monet haluavat yhä moottorin murinaa ja vetovoimaa. Honda vastaa kysyntään, ja tämä voi haastaa Toyotan V6-hybridejä. Seuraa päivityksiä – vuosi 2027 tuo muutosta!

Emma Laaksonen

Emma Laaksonen

Olen Emma, toimittaja. Kirjoitan teknologiasta, arjen vinkeistä ja digielämästä. Rakastan jakaa ideoita, jotka tekevät arjesta helpompaa, fiksumpaa ja inspiroivampaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *